palawan - Reisverslag uit Minglanilla, Filipijnen van ashley eldik - WaarBenJij.nu palawan - Reisverslag uit Minglanilla, Filipijnen van ashley eldik - WaarBenJij.nu

palawan

Blijf op de hoogte en volg ashley

20 Juli 2018 | Filipijnen, Minglanilla

Palawan

De Buhay Isla expedition!!

De Buhay Isla Expedition is een 4 daagse boottocht langs mooie stranden en prachtige eilanden door een helderblauwe oceaan. Je vaart dwars door de Bacuit Archipel (het gebied waar Expeditie Robinson enkele jaren is opgenomen)! De tour georganiseerd door Buhay Isla is bij de Nederlandse reizigers bekend door het reisblog van Reisjunk, zo ook in onze groep. We waren met 9 Nederlanders tussen de  23 en 37 jaar jong. Brian was onze gids, een 23 jarige kerel die zij carrière (op 7 jarige leeftijd!) is begonnen als visser. Zijn specialiteit is harpoonvissen, hierover later meer. Ook was er een Sergio Herman onder de Filipijnse gastronomen aan boord, waardoor we elke dag genoten van de meest verse en overheerlijke maaltijden!

De eerste dag begon om 08.30 bij de haven. Wij kwamen niet geheel onverwacht als laatst en ook te laat aan. Echter zijn de filipinos ook niet zo van de tijd dus no worries!! Eenmaal vertrokken klonk er na 5 minuten en flinke knal; een stuk touw tussen de propellers. De bemanning, bewapend met een zwembril en 2 houten plankjes als flippers dook het water in om dit te fixen. Al snel bleek dat de propeller compleet was afgebroken. Brian meldde ons dat er een andere boot zal komen zodat we binnen 2 uur weer èn route waren. Ondertussen zijn we naar een baaitje verscheept waar we lekker konden zwemmen, duiken, snorkelen, eten en drinken. Zo zijn we onze eerste dag doorgekomen want zoals gezegd, de filipinos en de klok is ook geen goede combi. Toch bleef het maar duren voordat er een andere boot kwam. De bemanning was van plan nog door het donker naar het 1e basecamp te varen, maar onze groep vond het varen in het donker op open zee niet zo’n prima ideetje. Dit hebben we aan Brian uitgelegd en hij vond het prima om terug te gaan naar de haven en de volgende dag opnieuw aan de expeditie te beginnen. Uiteindelijk zijn we om 8 uur s avonds per kano naar de andere boot gebracht. De volgende dag is onze expeditie alsnog gestart.

Deze dag opnieuw begonnen aan de haven. Nu geen last van rondzwemmende touwen of een ander stuk afval. Als eerste stop meteen een prachtig eilandje, wit strand, palmbomen etc. Zoals je ze kent van “melk uit een kokosnoot...”. De rest van de dag lekker geluierd, gelezen, gesnorkeld enge-rum-O-clockt.  Uiteindelijk  kwamen  we aan op Basecamp. Een prachtig wit strand waarop onze slaaphutjes waren gebouwd. Heerlijk gegeten en daarna de nodige San Miguels weggetikt.

De tweede dag was een herhaling van de eerste dag. Gerelaxt op de boot en ondertussen langs de meest mooie stukjes van de Filipijnen gevaren. De lunch was deze dag orgasmisch goed!!! Brian had met zijn harpoon verse vis gevangen (wat voor vis het is mag Brian weten), het smaakte godsgruwelijk goed. Versere vis als deze kun je niet uit de zee halen… Ook had de chef-kok een heerlijke garnalentempura en tonijnsisig (tonijn met veel kruiden) gemaakt. Ashley was helemaal gelukkig met het verse fruit, vooral de mango’s waren te lekker. Ook dag 3 en 4 hebben we op deze manier doorgebracht. En dat was zeker niet vervelend.

Op de foto’s kun je pas echt zien hoe mooi de Bacuit Archipel is, maar in het echt was het nog veel mooier!!! Naar toe gaan dus!